Grythyttans Värdshus

•26 januari 2024 • Kommentera

24 Januari 2024

Vi bilade genom ett dimmigt Västmanland till Grythyttan och checkade in på det gamla Värdshuset. Återstartat 1973 med Carl Jan Granqvist som källarmästare. Vi gjorde oss hemmastadda i vårt rum i ett grönt hus på andra sidan gatan. Sedan var det dags för eftermiddagskaffe med dopp i de fina rummen vid baren.
Vi svidade sedan om inför middagen och intog där före ett fat med snittar (hummus, grillade tomater och rökt älgkött) till värdshusets egna champagne, som var utmärkt.
Dax för middag i salongen. Fyra rätter med tillhörande vin;
Vilttartar på rådjur tillsammans med inlagd steklök, kallpressad rapsolja från Lycktäppan, svensk ärtsoja, vattenmelonsrättika och friterade potatisstickor. Till detta ett mycket gott Rioja från 2019.
En spektakulär bakad Hälleflundra på en bädd av svenska gul och grå-ärtor, ugnsbakad blomkål och morot samt spenat. Till det dracks Chateau Bellan Larquette 2015.
Svenska gårdsostar bestod av, En mycket god alpost från Bryggeriet Götene, brieost från Tre sjöars kök i Nora och blåmögelost från Skärvången i Jämtland. Vin till var Allesverloren fine old vintage 2014.
Det hela avslutades med Päron vaniljkräm, tartlette fylld med chokladganache och päron toppat med maräng.
Nu var vi mätta och nöjda. Kvällen avslutades i baren.
Dagen efter intogs en mycket god frukost i salongen.
Hemfärden till Dalarna skedde i strålande solsken.

San Francisco

•06 april 2023 • Kommentera

20 mars 2023

Flyg från Arlanda till Köpenhamn. Efter en timmes säkerhetskontroll på Kastrup så kom vi fram efter 11 timmar och 9 tidszoner i luften.
En vid sväng runt San Francisco innan landning gjorde att vi fick en bra överblick innan kvällsmörkret la sej.
Nader hämtade upp oss för färd till hotell Beresford Arms. Han var inte talträngd och det gick snabbt. Ingalill dricksade $20!
I receptionen satt den roligaste vi träffat på i en reception. Svart munskydd och lila glasögon. Gick dubbelvikt och hade hela tiden härliga kommentarer. Hon konstaderade att vi inte var inbokade förrens den 21 mars! Trots att det stod 20 mars(!) i vouchern i stället för march. Det hela slutade med att vi efter en timme vann lotteriet som hon sa och fick deras största rum! Två rum och kök, men iskallt. Vi var dyngtrötta efter 24 timmar och kröp ner i kingsizesängarna, för att väckas efter 3 timmar av att värmeelementen som jag lyckats få igång lät som om ryssarna anföll! Fick skruva av dom, för att kunna sova.

21 mars

Efter ett par timmars sömn i diverse oljud genom de 10 enkelglasfönstren, så gick vi ner i receptionen och hämtade 2 frukostlådor och kaffe. Där huserade en receptionist som fick Basil Fawlty att likna en solstråle.
Försökte efter frukost att vänta ut regnet, men det var ganska lönlöst. Till slut gav vi oss ut och då slutade det regna och nåt som liknade sol tittade fram. Vi gick till Union Square och såg att på den branta Powell street med skramlande cabelcars låg det en grill och efter som vi var hungriga så gick vi in och käkade Clam chowder och San Francisco sandwich. Strosade sedan uppför backarna mot Chinatown och tittade på konstiga butiker. Men sedan drog en storm in med ösregn, så vi gav oss iväg mot hotellet, via Ritz hotell på toppen. Hoppade in på Joys coffee bar och tog en trefika. Handlade i en sunkig thaibutik och sprang in på hotellet. Såg senare på tv att 5 personer dödats av fallande träd i den stormen, som var den andra i rad på en tisdag. Det skulle komma ytterligare en tisdagen därpå! Men det var vi lyckligt ovetande om.
Stormen drog in med full kraft och blåste rakt genom de enkelglasiga fönstren. Vi försökte hålla mot med sängkläder, resväskor och paraplyn. Men gav upp och gick ner i lobbyn, där vi blev bjudna på ost och vin. En äldre dam i tunn sommarklänning och mintgrön handväska dök upp småpratade lite med personalen om det var ett bra hotell för henne att bo på. Satt sej sedan i bilen och åkte 20 meter till nästa hotell!
Vi tog rejält jetlaggade tidigt sänggående och sov ovaggade i 10 timmar.

22 mars

Efter en 10 timmars sömn så tog vi oss upp till en dag med fint väder. Frukostboxar hämtades upp hos en för dagen småsjungande receptionist(!)
Jag skapade lite nya frukostverk, som havregröt med nutri grains och äppelklyftor.
Gick sedan nerför Jones street bakom hotellet och tog av på Geary street, för att till slut hamna på Tharget varuhus, där vi skulle köpa smink åt Jenny. Mha facetime så klarade vi av det bland hyllorna.
Sökte oss sedan mot nya marker nedför Market street. Hittade till slut ett lämpligt lunchställe i Meat in bun. Fantastiska Lamb slides med fries och Ingalill tog en jättegod ostbutgare.Vi fick ingen wifi, utan gick vidare lite på måfå och hamnade mitt i Tenderloin… och där skall man inte vara! Vi tog oss ur bland alla möjliga sorters förtappade människor. Men det blev många tusen steg till Market street och in på ett lite udda kaffeställe i ingången till ett kontor. Styrkta av kaffe gav vi oss i väg via Macys jättevaruhus till Union squares blommande oas. Vi hamnade till slut på Golden Gate Tap Room, med varsin färsk IPA kunde vi varva ner och fundera över tillvarons förgänglighet. En kille och två tjejer spelade shuffleboard tillsammans med en gullig hund. Vi kunde konstatera att folk började gå runt i t-tröja och shorts. Det var stor skillnad mot dagen före. Helt vindstilla och varmt. Vi drog oss tillbaks till Geary street och kollade upp lite affärer. Hittade en färsk Pliny the Elder från Russian River Brewery!
Vi tog oss upp till hotellet, för att bevista afternoon cheeseevent. Mer folk idag och många flaskor gick åt.
Tog oss sedan en promenad runt kvarteret utan att någon middagshunger infann sej. Gick därför in och kollade lite tv och somnade sedan in.

23 mars

Torsdagen startade som vanligt med frukostbox och kaffe. Sedan promenad till kabelvagnarnas vändskiva på Powell street, där vi klev på för en vådlig tur upp och nerför till Fishermans wharf. Letade oss fram till buss och båt-bolagets kontor, för att få ut våra biljetter till Alcatraz och hoponhopoffbussarna (Big Bus Tours). Det var många timmar till Alcatraz-färjan, så vi strosade efter Jefferson och såg att den välrenommerade skaldjursrestaurangen Scoma’s strax skulle öppna, så vi bestämde oss för en rejäl skaldjurslunch där. Det var ett bra val, både vad det gällde mat och service. Roliga kypare. Vår var en kopia av Tommy Cooper.
Mätta och nöjda gav vi oss iväg mot pier 33, varifrån båten till fängelseön skulle avgå.. Men det blev ett stopp för fika på Boudin Bakery först.
Det blåste en del, så färden ut till Alcatraz blev lite gungig. Väl där tog vi oss runt, men tittade mest på alla intressanta växter.
Åter på fast mark fick vi skynda oss för att hinna med sista bussen. Fick sedan byta till en som gick till Union Square. Ingalill ville gå en sväng på Macy’s sminkavdelning. Sedan slank vi in på Golden Gate Tap room för en läskande IPA. Där var det fullt av högljudda amrisar, så vi drog oss mot hotellet samtidigt som det började dugga.

24 mars

Efter en mycket kall morron (eftersom dom stängt av värmen igen) och den så kallade frukosten, så hastade vi iväg till Big bus tours hopponhoppoff som tog oss på en rundtur runt västra San Francisco och över Golden Gate bron. Vi hoppade av i Fishermans Warf vid pier 39 och stegade in på Fog Harbour, där vi fick ett perfekt fönsterbord och käkade en tvårätters lunch under stor stress, som avbröts i och med att Ingalill råkade säga att hon ville checka på efterrättsmenyn och pang så låg notan på bordet! Vi strosade runt och handlade lite. Tog en kaffe-latte på Boudins bageri i solen. Gick tillbaks till pier 39, där vi bland annat tittade på sjölejonen. Sedan var det dax att ta bussen tillbaks till Union Square.
Tog oss tillbaks till hotellet, där vi kunde konstatera  att våra nyckelkort slutat fungera och att dom åter igen slagit av värmen (sick)!

25 mars

Tidig uppstigning som vanligt. Het dusch för att få upp värmen. Efter frukost hoppade vi på Big Bus vid Union Square. Den tog oss bland annat förbi Jimi Hendrix Red House, STORT! Snorkallt på bussen, men vi höll ut ända upp till FW, där vi hoppade av vid Pier 39. Satt oss på en nästan tom Swiss Louis italienska restaurang. Pizza med Francis Ford Coppolas vin till. Gott! Utsikt över sjölejonens bryggor och Golden Gate bron, som vi nu nästan tröttnat på 😔
Nu var det mycket folk, lördag och sol, men fortfarande kall vind.
Vår Big Bus biljett hade nu gått ut, men vi krånglade oss tillbaks till US via bussbyte vid 99 Jefferson och tuff uppsyn vid biljettfipplet. Dom varnar för fallande träd efter alla stormar och bussen får zickzacka mellan dom ibland.
Ingalill ringde sin kusin här i SF och bestämde att vi träffas på måndag.

26 mars

Ingalill blev matförgiftad på Swiss Italian restaurangen igår! Hon blev sängliggande hela dagen!
Jag led hotelldöden, tills jag tog mej ut och åt en god men dyr (280kr) Buffalo Burger på Pearls burger på andra sidan Post Street.
Tog mej sedan till Liquid Gold på Hyde Street för att kolla in god öl. Drack först en Pliny the Elder från tap och sedan en Pot & Kettle från Trillium och fick även peta i mej en mycket smaskig Hollow Bone från Moonraker som bartendern hällde upp av misstag och därför bjöd på! Köpte inget från kylarna, mest okänt eller mycket dyrt. Köpte vatten och vätskeersättning till Ingalill.
Kollade väderprognoserna för att försöka få någon information om tisdagens nya storm. Då har vi bokat utfärd till Napa valley!

27 mars

På måndagen möttes vi upp av Ingalills kusin Bertil, som hon aldrig träffat och hans fru Marilyn. De tog oss med runt staden och visade mycket intressanta platser. De var fantastiskt gästvänliga och vi spenderade dagen hemma hos dem i Stonestown vid Stilla havet. Deras matlagande italienskättade granne Lisa bjöd på mycket god kycklingsoppa. En fantastisk kvällstur genom San Francisco i Bertils cop-car tog oss åter till Beresford Arms.

28 mars

Tredje stormiga tisdagen i rad inföll när vi skulle åka på vinprovning i Napa och Sonoma.
På morgonen var det en jordbävning på 3.8, som dock inte vi kände något av.
Vi var dock först till bussen på Post street i regn och blåst.
Ut ur stan via Fishermans Wharf. Över Golden Gate bron, där vi stannade för fotografering. Då satt det igång att störtregna och bläsa, så det var bara att kasta sej in i bussen igen.
Guiden/chauffören pratar oavbrutet. Mycket intressant. Han visade var Otis Redding skrev Sittin on the dock of bay, på sin båt vid Waldo Pier i Sausalito! Stort igen! Vi åkte förbi San Quentin fängelset. Omsjunget av Johnny Cash.
Steely dan spelades i bussen som pausmusik!
Vietnamesiskt vineri först. Ru Vango hade väldigt snygga glas. Mycket vackert och välordnat, nästan strikt, med en vacker veranda mot bergen. Sedan Madonna Estate winery, med en mycket rolig guide i fatrummet och en jättegod chardonnay i glasen. Den var vi tvungna att köpa trots priset 480 spänn. Vi fick en grundlig genomgång i hur man provar vin.
Mexikansk lunch på El Casa i Sonoma city. Mycket gott. Hann med en fika på Boulangeriet också, innan bussen drog iväg mot den sista vingården. B.R. Cohn var den snyggaste vingården, som ägts av Bruce Cohn, före detta manager för Doobie Brothers!
4 viner provades. Föll inte för någon av dom. Även provning av deras goda olivolja.
Lite sol på hemvägen. Rovfåglar överallt över de vattensjuka vinrankorna. Översvämningar och stormfällda träd. Skogsbränt från 2018 syns fortfarande. Chauffören/guiden spelar Doobie Brothers hela den 1,5 timmar långa vackra vägen hem. Dricksas rejält.
Åter till Post street 18:00. Köpte lite kvällsvickning.

29 mars

Snorigt och magont, men vi ger oss ut i regn och blåst. Kompletteringshandlar åt Jenny på Tharget. Toaletterna upptagna av knarkare eller ”out of order”! Lika på Macy’s.
Samtidigt som himlen öppnar sej så hittar vi jättefina toaletter och på samma bottenvåning flera snabbmatställen samt en fin park utanför! Vi väljer det koreanska. Ris och spicy fried chicken.
Där häckar vi tills det värsta ösregnet gett sej, då vi delar  på oss, Ingalill går och shoppar och jag försöker leta reda på Cask, som enligt nätet skall vara öppet och ha diverse alkoholhaltiga drycker till både försäljning och avsmakning. Men inte fan var det öppet!
Hela finansiell-district är tydligen avfolkat, eftersom folk inte återvänt till kontorsskraporna efter pandemin.
Tar ett säkert kort… Golden Gate Tap room, som alltid verkar vara öppet. Vakten släpper in mej utan kontroll och stämpel! Man är väl stammis nu.
God Golden Gate hazy ipa och en riktigt chokladsmaskig Cavatica Stout.
Solen bryter fram och jag tar mej tillbaks till hotellet utan att ha fällt upp paraplyet en enda gång, vilket får betraktas som en bedrift.
Vi äter upp de koreanska resterna till kvällsmat.

30 mars

Upp och packa. Dom har till slut fått till värme i vårt rum!
Facetime med Julie och Elin. Kul!
Strosar ner till Union Square och sätter oss i solen. Inte mycket folk. Någon försöker tigga åt sej en ”kaffe”.
Käkar långlunch på Sears där vi började vår vistelse.
Tittar snabbt till Golden Gate Tap Room och sedan mot hotellet och där stod transit-chevan och väntade. Trevlig Etiopisk driver. Snabb färd till flygplatsen för väntan på att få checka in, vilket inte funkade online. Samma sak för 10 år sedan med SAS från NYC. Men snart så kanske…
Checkade in i automat på SFO utan problem.
Lämnade en mycket dyr flygplats. Fick till slut se Redwood, på en jättebild över boardingdisken(!)
Efter att petat i den hemska flygmaten, försökte vi somna. Det gick så där. Flygningen tog längre tid än normalt pga dålig medvind.
Besökte toaletten på Kastrup. När vi kom ut var det absolut folktomt i den store hallen. Hittade en skylt med ‘Anslutande flyg’. Följde den och hamnade mellan avsmalnande glasväggar vid två låsta dörrar! Gick tillbaks och studerade tavlan för avgående flyg. Ingen gate visades på vårt flyg till Stockholm, så vi slog oss ner vid laddstationen för mobiler. Plötsligt ruskade det till och hundratals människor välde in från underjorden via en rulltrappa!
Nu dök det upp en gate vid vårt flyg och vi började leta oss fram till det något försenade flyget.
Lämnade ett grått Köpenhamn för att flyga mot betydligt bättre väder och en vacker solnedgång.
Arlandade och hämtade upp bagaget utan problem. Hukade bakom en byggnad utanför i den isande vinden i väntan på transferbussen till hotellet. Fick tränga ihop oss med en stor familj som frågade chauffören när bussen gick tillbaks till Arlanda..!? Två zombies orkade inte bry sej utan skyndade till rummet och hann se att bilen var relativt snöfri.
Käkade upp de inköpta tonfiskwrapparna och somnade, för att efter 2 timmars sömn vakna och med hjärnan i full spinn ligga vaken i 4 timmar!
Men ljuvlig var morgonens svenska hotellfrukost. Den hade man längtat till och det hade nu hunnit bli den 1 april.
Fick loss bilen och styrde norrut i solskenet, med ännu en minnesrik resa bakom oss.

Yngve Wängermark

•10 juli 2022 • Kommentera

Den 4 juni 2022 avled min far Yngve Wängermark, efter en kort tids sjukdom, på Nyhöjdens korttidsboende.

Han föddes den 7 december 1926 på fädernesgården i Freluga by i Hälsingland, som äldst av tre barn.

Han började tidigt jobba och hans bana blev bagarens och senare konditorns. Även om han drömde om att bli flygare. Men hans syn var för dålig, när han gjorde militärtjänst i Söderhamn.

Han flyttade till Söderköping där han arbetade på Slusskonditoriet. Sedan Kooperativa Förbundets konditori i Fjugesta, där han på midsommarafton 1951 träffade närkingskan Inga Larsson vid Riseberga festplats. Dom gifte sej den 1 november 1952. Bröllopsresan gjorde dom med tåg till Paris. En spännande resa efter krigsslutet.

Yngve blev även trogen Kooperationen och utbildade sej till konditor i Stockholm.

Det blev flytt till Vikarbyn vid Siljan, där första sonen föddes 1954. Nästa plats blev Falun, där dom bodde på Kvarnberget från 1956 till 1966 och fick en dotter 1957.

Dom flyttade sedan med Yngves jobb till Borlänge. Efter ett år på Dagny så flyttade familjen in i det nybyggda radhuset i Paradiset 1967 och ytterligare en son föddes samma år.

Under många år ägde Yngve och Inga en kolonilott i Falun, först i Bojsenburg och sedan på Kårarvet. Odling och miljö var ett stort intresse, liksom motion i olika former. 1981 invigdes Jakobs kapell i det nybyggda området Jakobsgårdarna. Där blev Inga och Yngve flitiga besökare i sy och snickeri -grupper som startades upp. Efter pensionen vid 65 års ålder började Yngve på en fiolbyggarkurs. Det blev genom åren inte mindre än 7 fioler inklusive en viola och Yngve spelade gärna på en av dom, de andra gav han bort till de 6 barnbarnen och deras 5 barnbarnsbarn.

Begravningen skedde i Jakobs kapell den 1 juli i kretsen av de närmaste. Det var en fin begravning ledd av AnnGerd Jansson och kantor Anna Andersson, med barn och mycket sång och musik.
När Karin Samuelsson och Johan Ekman avslutningsvis spelade Sången till Hälsingland var det det mest sorgliga och vackraste jag någonsin hört! Karin och Johan spelade även till kyrkkaffet. Karin spelade då på den sista fiolen som pappa byggde! Mycket vackert.
Samtidigt kom ett skyfall som ett litet tecken. Men Karin och Johan spelade fram solskenet igen.

Som en hyllning till min far lade jag en kvist på kistan från det Oranie-äppelträd som han ympat på vår gård.

Pärlbröllop

•04 juli 2022 • Kommentera

Den 27 juni är vår bröllopsdag. Eftersom vi gifte oss 1992 så firade vi 2022 vår trettioåriga bröllopsdag i Stockholm. Checkade in på Haymarket of Scandic i ett uppgraderat rum, med utsikt över Hötorget. När vi kom in på rum 558, så fanns ett stort fat med godsaker, som våra fina barn med respektive ordnat åt oss. Vi slängde upp fötterna och lät oss smaka.
Då knackade det på dörren och in kom en från personalen med ballonger och ändå mer godis! Tur att vi hade kylskåp på rummet.
Sedan tog vi tricken till Medborgarplatsen. På Kvarnens uteservering var det lite skugga från den envisa solen. Ingalill bjöd på varsitt glas bubbel, i väntan på att vi skulle få bord på La Perla. Där åt vi en härlig trerätters middag med Spumante i glasen.
Promenerade sedan nöjda åter till hotellet genom den sommarvarma staden.

Aten

•16 april 2022 • Kommentera

2 april 2022

Frukost 4:00 på Best western arlanda plus hotell och sedan transfer till terminal 4/5. Munskydd obligatoriskt på planet. Landade på Eleftherios Venizelos utanför 5 miljonersstaden Aten.
Tog väskan och åkte till hotell Belle Epoque Suites med Mike. Mycket trafik och avgaser på trånga gator. Några lastade på en flera meter lång matta på en bil mitt i vägen!
Väl mottagna på det lilla mycket fina hotellet. Evelyn vid den mycket speciella hissen preparerade en karta åt oss.
Upp till rummet, där vi tog av munskydden och packade upp. Gjorde lite kapsel-kaffe och gick sedan ut och tog en öl på närmaste uteservering vid en kyrka, efter 2 försök att beställa!
Åt senare på en ganska bra restaurang, efter att visat covid-pass. God grillad äggplanta för Ingalill och köttbullar med klistermos för mej. Handlade lite frukost. Såg Akropolis från hotellets terrass.
Tidigt i säng och sov 10,5 timmar.

3 april

Meckade lite frukost på rummet.
Stegade med gott mod mot Syntagmatorget. Kom lagom till vaktavlösningen vid den okände soldatens grav intill Parlamentet. Verkligen speciellt!
Gick vidare mot nationalparken. Mycket folk eftersom det var söndag med fint väder.
Käkade lunch i parken. Ingalill en god grekisk sallad med fantastisk humus till. Jag en inte lika god club sandwich (smörgåstårta).
Gick över gatan tillsammans med en liten grabb i en Ferrari som fjärrstyrdes av hans pappa. In i Plaka, mycket mysigt och kuperat. Följde skyltar mot Acropolis, men avbröt efter mycket klättrande i värmen och drog oss tillbaka ner mot staden. Hittade ett ledigt bord och beställde varsin öl. Betraktade bekvämt folkvimlet och akropolisklippan på håll. Gick sedan vidare genom gamla romerska och grekiska ruiner och kom in i stadens nöjeskvarter med stor trängsel. Men hittade ganska lätt fram till vårt hotell och gick in, för att ta en espresso på takterrassen.
Sen var det dags för utgång igen. Men frågade först den rödhåriga killen vid hissen om restaurangrekommendationer. Vi fick 4 och gick glatt för att leta på en hantverkspub. Den låg endast 50 meter från hotellet visade det sej! På Barley Cargo drack vi varsin mycket god lokalbryggd ipa.
Letade sedan på första restaurangen på listan, The Traditional. Inget höjdarställe tyckte vi. Dålig service och smaklös mat, trots att jag tog dom lokala kryddiga korvarna…!
Köpte Nescafe på vägen tillbaks till hotellet.

4 april

Lite mulet. Frukost på rummet, sedan mot shoppinggatan Ermou.
Lunch i skuggan vid Metropoliskatedralen.
Handlade lite på supermarket och drog oss tillbaks till hotellet.
På eftermiddagen satt vi oss på Barley Cargo med varsin god lokal IPA och spanade på gatans ständiga skådespel. Tyckte att vi kände igen en öl i pubens långa lista, från vår vistelse i Amsterdam, så vi provade även den från Septems. Visst var det den, Fantastisk!
Lyfte för att försöka hitta ett postkontor som sålde frimärken. Föräldrarna har ju inte kommit in i den digitala världen ännu. Hittade posten vid katedralen där vi köpte vykortet!
Hann även med ett besök i den lilla vackra Panaghia Kapnikarea kyrkan, där vi tände ett ljus.
Dags för något att äta. Valde den blåsigaste och sämsta restaurangen..! Men servitrisen/inkastaren var väldigt trevlig och rolig. Maten var usel, moussakan i klass med den ökända Grebbestadspizzan. Men med en karaff vin till så gick halva ner. Betalade och gick mot Tales of Ales, ett rekommenderat craftbeerställe på en bakgata. Trevlig bartender som hade den goda smaken att ha Hoppin Frogs Double Imperial Stout på tapp! Suverän!
Dags för hotellet. Väl där kom vi på att vi inte hade min käre följeslagare the bag med oss hem! Gick snabbt igenom var vi hade kunnat glömt den. Jag gav mej ut för att försöka få tillbaks våra glasögon och kartor. När jag kom in på den sämsta restaurangen, så möttes jag av den leende servitrisen, som naturligtvis hade vår påse i tryggt förvar. Puh!

5 april

Seg morgon med frukost. Men till slut kom vi iväg och köpte 2-dagars biljetter till hoponhopoff-bussen. Tjoho, så bar det iväg ut i den kaotiska trafiken!
Efter nån timme hoppade vi av vid Omonoia-torget för vätskepaus. Efter den hoppade vi på ny buss, hel-cab denna gång. Vid utgångspunkten gamla parlamentet fick vi byta buss för färd till Akropolis. Där tog vi oss upp på Filopappous berg, med massor av vårblommor och hänförande utsikt över Akropolisklippan och ut mot havet. Kollade in Sokrates fängelse, innan återfärd till ruinerna av Zeus tempel och Hadrianus båge. Gick över Melina Mercouris torg in i Plaka. Satt oss ner på en servering för en öl och Belini med tilltugg. Facetimade med Julie och Elin. Ingalill köpte en blus och vi letade oss hemåt via diverse omvägar. Kostade på oss en god och stadig middag på Kitros, Saganaki, lammgryta och dolmar. Vaggade hemåt trötta och nöjda.

6 april

Tidig uppstigning för frukost och promenad till Hoponhopoff-bussen för färd till havet. Blåsigt på den cabbade bussen, så vi hoppade av vid Glyfada. Stendött, så vi tog nästa buss tillbaks och böt till Pireus-bussen.
Den lilla staden med den stora hamnen bestod mest av en gigantisk trafikstockning. Till slut klev vi av och letade oss fram till en hamn-servering. En jättelik mixed Gyros och en Kebab mättade och sedan strosade vi längs hamnen och tittade på alla båtar, större ju längre ut vi kom.
Ingalill ville sitta i solen så vi tog en varsin coffee freddo, utan solskydd…
Åter mot Aten, hoppade vi av bussen vid Akropolismuseet. Strövade hemåt genom Plaka och handlade lite flytande souvenirer.
När vi kom till metropolis-katedralen såg vi att det fanns en takbar i ett hus och efter som vi var både dammiga och törstiga så tog vi hissen upp. Naturligtvis var det trappa sista våningen upp, men vi klarade den också och blev belönade med en fantastisk utsikt över Akropolisklippan. Vi beställde en Aperol Spritz och en Acropolis Sunset. Dom satt inte i vägen, men efter ett tag kom det två greker och satt sej i vägen för vår fina utsikt. Då betalade vi och gick. På vägen ner i den trånga hissen fick vi sällskap av en gretisk ortodox präst… Jag försökte bikta mej, men han vände ryggen till!
Gick vidare till vårt lokala snabbköp, stort som en normal svensk garderob och provianterade mer frukost. Upp till hotellrummet med våra kassar och packade upp.
Med en sista kraftansträngning tog vi oss ut till Barley Cargo, för en IPA i fönstret tillsammans med en tomatsallad och ett fat grillade svampar. Sedan blev det kväller.

7 april

Sovmorgon, sedan gav vi oss iväg till centralmarknaden. Stötte först på två lådor med levande sniglar. Sedan kom alla möjliga köttdetaljer, fisk och skaldjur, samt grönsaker och frukt.
Letade oss sedan fram till järntorget i Psiri, där vi grekfikade. Visste inte då att vi skulle hamna på detta torg flera gånger under resten av semestern.
Gick vidare förbi Little Kook, med sagotema. Tog oss sedan till Monistiraki-torget, med restaurangen Lagom!
Hotellrummet, för liten vila.
Ut igen i 24-graders värme, hittade Vindarnas torn, men dom stängde för visning 15:00.
Strosade ner till romerska Agoran och Hadrianus bibliotek, där vi slog oss ner i solen och beställde varsin stor Mythos. Elin och Julie facetimade med oss. Julie hade haft sin första hela vecka på föris!
Blåsan trängde på och vi letade oss fram till restaurangen vi åt på första kvällen i Aten! Käkade grillad äggplanta, hotdog och fläskkotletter.
Letade oss fram till den tredje craft beer puben Beer Time, vilken visade sej ligga på järntorget där vi fikade på förmiddagen!
Tog var sin öl där och strosade åter igen förbi Little Kook, som var under renovering. Dom hade fått upp svamp-paraplyerna!
Vi drog oss hemåt och köpte chips och en flaska rött på vägen. Åkte upp på terrassen på våning 4. Skön avslutning på kvällen, där vi kunde kolla på hur Akropolis tändes upp.

8 april

Frukost och sedan Facetime med Elin och Julie.
Gick sedan ut lite planlöst. Hamnade i Plaka, där vi käkade varsin grekisk omelett i skuggan.  23 grader varmt. Bokade tid hos tandläkaren. Ingalill  shoppade lite, sedan blev det en glass bland tiggare av alla de slag.
Hemmåt för avlastning av inköp.
Bokade tider för covid-19-vaccin dos 4.
Satte oss på takterrassen med varsin espresso, tillsammans med två andra par. Bokade blodgivning dagen före vaccineringen. Var väl inte så lämpligt, fick byta dag.
Facetime med Elin och Julie. Julie var trött, hade vaknat från middagsslummern av hosta. Men härjade på ändå.
Letade oss fram till Lithos Taverna efter rekommendation från den rödhårige på hotellet. Inte mycket folk, men mycket god mat. Skaldjur och riktig Moussaka.
Pratade med en grek som hade en elträcykel. Tillverkades norr om Aten och kostade €2500. Man kunde få statligt bidrag. Vi pratade även om olika erfarenheter av covid19-pandemin. Han berömde Sveriges hantering.
Åter till kända trakter och en stout på Barley Cargos trottoarservering.

9 april

Ut för att leta på frukost, hittade ett ställe i närheten av marknaden. Sådär frukost. Vår egen är bättre.
Gick en sväng förbi Klaftmonostorget och hem igen. Apelsinträden doftade i morgonsolen.
Omstart från hotellrummet, gjorde att vi hamnade på loppmarknaden vid gamla agoran. Slog oss ner för en tidig lunch invid tunnelbanan som här gick ovan jord, men rakt genom de antika lämningarna. Lunchen på den stimmiga restaurangen bestod av grillade sardiner och friterad zucchini.
Gick sedan upp mot Akropolis, men vek av längs en getstig mot romerska agoran och lite förfriskningar på en takbar. Ouzodax… Bordsgrannarna från us of a böt bord..!?
En kille på saxofon spelade hela tiden nere på gatan. Han var så bra att han fick €1.
Hemmåt via gränderna och av med skorna. Ingalill duschade. Sedan blev det att chilla på takterassen. Middagsdax och vi sökte oss mot Dopios efter rekommendation från den rödhårige i receptionen. Det var fullt, men vi lyckades få ett bord inne i 2 timmar. Beställde 7 rätter, som alla var fantastiska. Hög grekisk musik, gjorde att det kändes skönt att komma ut i den 22-gradiga värmen. Vi drog oss hem till våra kvarter. Drack en De Dolle Brouwers Stille Nacht på Barley Cargo som avslutning!

10 april

Tidig morron 7:00, rumsfrukost och ut i ännu en solig och varm dag!
Hamnade på syntagmatorget lagom till veckovaktavlösningen vid den okände soldatens grav. Gatan avstängd, så det var lätt att ta sej in i nationalparken. Vi facetimade med Jenny och visade henne runt i parken.
Gick sedan till restaurangen där vi varit tidigare och käkade lunch. Greksallad, hummus och jättegoda marinerade sardiner.
Gick vidare in i Plaka och Ingalill köpte en oliv-duk. Farsan ringde från Falu-lasarett. Vi pratade bland annat om apelsiner.
Hamnade i en karneval på Ermou, vek av hemåt. Lastade av och satt oss på takterrassen med varsin espresso i eftermiddagshettan.
Pratade ett tag med en covidsjuk Lasse Lind på messenger-phone.
Böt om och svängde in på Barley Cargo för varsin NEIPA med deras goda chips till. Personalen hejar numera vant på oss 🙂
Styrde kosan mot the gredos project som vi bestämt skulle bli vårt middagsställe, efter rekommendation från den rödhårige. Tog en stor planka med grekiskt kött på.
Amrisar på uteserveringen. Spånade om det ena bordet var viet-weterans med varsin viet-wife…
Hem till sängen i den ljumma kvällen.
När vi kom hem till hotellet stod mr and msr miller utanför. Dom hade kommit efter att receptionen stängt, så vi hjälpte dom in till deras väntande kuvert.

11 april

Lite kyligare idag, så det blev långbyxor och jacka.
Efter frukost letade vi på ett supermarket, för att inhandla lite delikatesser. Gick sedan för att äta lunch. Mycket god Falafel på en restaurang mitt i vimlet. En förvirrad kvinna ställde sej bredvid vårt bort och mässade, tills ägaren slutligen fick henne att dra vidare.
Snurrade sedan runt i Psiri. Mycket folk ute, trots att det var måndag.
Hamnade på Sweet home of Nancys på järntorget, för grekiskt kaffe med gigantisk chokladkaka.
Letade oss vidare till Tales of Ales, där vi pratade öl och länder med bartendern. Han hade både Omnipollo, Amager och Hopin’ frog på tap. Vi bestämde oss till slut för en mycket god grekisk sour ipa, Uncle Jam och en tillika grekisk DIPA med krånglikt namn.
Tog oss tillbaks till hotellet och började packa.
Checkade in på SAS, med mycket krångel!
Middagen intogs på Italiensk restaurang(!).
Avslutade kvällen på spännande bar, som vi tidigare spanat in.

12 april

En sista frukost och hopp-packning på det mycket bra hotellet, med den bästa wifi jag upplevt på hotell, samt en spännande musikhiss!
Transfer till flyget, med SAS via Köpenhamn utan problem.
Spännande resa till en fascinerande stad.
Många tiggare och uteliggare hade det varit, men det var väntat, efter de ekonomiska problemen.
En mördande fossildriven trafik.
Telia lyckades endast koppla upp 2g de första 2 dagarna, men sedan var det 5g överallt!
Covid-19 märktes av mindre och mindre. Det blev inte så noga med covidpass och på slutet bar färre än hälften ansiktsmask. Dock obligatoriskt i butiker.
Åter hem till snödrivor.

Costa del Sol

•16 april 2019 • Kommentera

8 april 2019 anlände vi något försenade till Malaga. Mulet när vi gav oss ut från hotellet Salles Malaga Centro mot gamla stan, efter att gjort ett snabbt stopp på takbaren med svimmingpool och enorm utsikt. Stannade till på Shakespear Pub, där vi möttes av en trevlig servitris, som varit i Sverige och hade släktingar i Malmö. Hon tyckte vädret var hemskt i Malaga för tillfället. Vi tröstade henne med med att det snöade på morronen när vi åkte från Sverige och att 20 grader var helt ok för oss.
I gamla stan hittade vi sedan massor med barer och restauranger. Satte oss på en under markisen, vilket visade sej klokt eftersom det strax kom en regnskur. Käkade friterade bläckfiskringar.
Gick sedan fullständigt vilse i de många små gränderna! Efter ett tag insåg vi att vi gått i cirklar och tråcklade oss ut via den väg vi kom in och över bron på Calle Mármoles, över den snustorra Guadalmedina.

Sov gott på 5:e våningen och vaknade 9 april till halvmulet väder. Dusch och sedan ner till frukosten, som visade sej vara riktigt bra, men som vanligt mycket sött som man fick gå förbi.
Stegade sedan iväg mot hamnen, genom den hundraåriga saluhallen Mercado Central del Atarazanas. Stora genomfartsgatan Alameda Principalavenidan var helt uppgrävd, men vi tog oss förbi avspärrningarna. Det gigantiska pariserhjulet gick vi runt och ner till den vidsträckta hamnen. Blåsigt, men det började klarna upp och vi hittade en strandrestaurang, där vi drack serveca i solen och funderade över livet och spanande ut över havet och den gamla fyren Farola de Málaga. På tillbakavägen åt vi lunch på hamnens flottaste krog. Boquerones med vitt vin, spanande på ett stort kryssningsfartyg som manövrerade sej in i hamnen.
Hittade på ett av Malagas få Craft beer ställen på Calle Trinidad Grund, med bland annat en helt ljuvlig Malaga IPA, samt belgiska godsaker. På kvällen käkade vi grillat i gamla stan och avslutade på hotellets takbar.

Onsdag 10 april gick vi en sväng neråt Calle Trinidad Grund och hittade på La Fabrica, en stor Craft Beer bryggpub. Skapligt öl i en mycket stor lokal. Hittade på en jättefin hotell-takterass, där vi tog en fika och skrattade i skrattspegeln framför tjuren.
Käkade Italienskt/Mexikanskt till lunch invid hotell Ibis. Det blåste kallt, men var soligt på hotellterassen. Middag intogs på fiskrestaurang i gamla stan.

Torsdag 11/4 tog vi bussen till Nerja, där vi skulle träffa Andreas Berger. När jag messade honom att vi satt på bussen till Nerja, så svarade han att dom satt på bussen till Malaga! Ridå… Men vi var efter en och en halv timme framme och strosade genom dom mysiga gränderna ner till Europas balkong. Vackert, med blå himmel och frisk vind. Vi tog en tapas i solen på torget och begav oss åter mot bussen, när Andreas meddelade att dom skulle vara tillbaks i Nerja vid 6-tiden. Men då satt vi och väntade på bussen, som vi kunde ta tillbaks till Malaga efter stor palaver. Missade åter igen Andreas!
Åt 3 timmar senare middag på Cerveceria Mapamundi 2011, med den goda Malaga IPAn. Släpade oss trötta till hotellet och sängen.

Fredag 12/4 åts det frukost utvilade. Skildes sedan åt. Ingalill shoppade och jag promenerade efter den torrlagda floden Guadalmedina ner mot hamnen. Där den västra sidan var i stort sett oåtkomlig, så jag drog mej tillbaks till hotellet via ett vätske-stopp på trottoaren. Skulle gena genom saluhallen, men det visade sej vara rejäl fredagsträngsel där. Vi strålade samman på hotellets takbar. Drack fantastisk torr sherry.
Genom gamla stan till Picasso-museet, efter lunch på ett gammalt välkänt ställe. Rökt tonfisk och Crocetter. Strosade igenom museet, med tavlor och skulpturer från Pablos hela produktion. Dock inte dom mest berömda. Vidare förbi Katedralen med ett och ett halvt torn. Tog oss en bit upp mot den gamla borgen Alcazaba. Såg en jättelik fågel på det hösta tornet. Albatross..!?
Tog en Malaga Dulce vid den gamla amfiteatern och höll så när på att gå vilse igen. Men det blev en kvällstapas när vi hittat rätt. Varm dag med 22 grader och mycket folk i rörelse. Ett glas vin på hotellets tak i solnedgången och sedan drog vi oss tillbaks.

Lördag 13 abril startade som vanligt soligt. Efter frukost stegade vi in i gamla stan och letade oss fram efter åter igen fruktlösa försök att få ut pengar på mitt Nordea-kort, till Vin-museet sedan vi beslutat att överge skyltningen och förlita oss till kartan i mobilen. Såg stängt ut, men vi stegade in och där stod en tjej bakom disken och vi betalade 2 x 5 € och gick runt de två våningarna, där vi lärde oss allt om Andalusiskt vin. Avslutades med provsmakning av två lokala vin, ett rose och ett sött.
Åter igen vilse i gamla stan! Men nu börjar vi bli säkrare på att hitta rätt igen. Till lunch blev det grillade Langusters och varmt bröd. Blåsigt på hotellets takterass. Shoppade en sväng, sedan lätt siesta.
Gav oss sedan av ner mot Calle Trinidad Grund, där vi slank in på La Fabrica och satt oss på deras uteservering. Åt en stadig middag, med massor av potatis, för utom Ingalill som valde en god sparris-risotto med Pilgrimsmusslor och beskådade avancerad fickparkering på gatan. Ett coverband spelade riktigt bra gamla rockstandards. Sedan gick vi på El Rincón del Cervecero och drack gudagott öl. Stället fylldes snart till bredden av ölglada människor. Bryggaren David gick runt och serverade.
Sedan kom paraden, som Ingalill pratat om, utifrån alla förberedelser i stan. Det visade sej vara en grabb i förskoleåldern, som fått en trumma…!
Vi drog oss mot hotellet bland störtdykande svalor. Men var så mätta att vi gick en sväng i gamla stan och hamnade vips i ett religiöst släktkalas och var vilse igen…
Men vi hittade snart rätt och styrde oss med fylld blåsa mot hotellets toalett.

Palmsöndagen 14 april var det överfullt med folk på stan. Vi kryssar ner mot stranden via ett kaffestopp i stadsparken. Kollar in tjurfäktningsarenan. Men dom hade fraktat hem Ferdinand…
Väl nere vid stranden hittar vi en Paella-restaurang i solen och strax dyker en gitarrman upp i form av en Ove Thörnqvist-kopia. Slappar i solen och studerar papegojornas kivande i palmerna. Strosar efter hela hamnpromenaden denna heta dag. I hamnen låg en Viking Sea båt, samt ett gammalt piratskepp. Tusentals eldrivna sparkcyklar swishade runt!
I stan var påskparaden i full gång, så vi gjorde en kringgående rörelse och tog oss med nöd och näppe in på hotellet. Uppe på takterassen var det nu fullt av solande och badande människor. Där ifrån kunde vi övervaka det högljudda och obegripliga paranderandet. Till slut verkade det avstanna och vi tog oss ut för att hitta något att äta. Vilket visade sej omöjligt, eftersom dom flesta ställena antingen var stängda eller överfulla. Så vi gav upp och tog oss in till hotellets tomma restaurant. Den mycket trevliga servitrisen fixade en god middag åt oss, inklusive stekt mjölk till efterrätt..! Vi tackade henne med en kram och gick till rummet för att packa det sista. Någon vidare sömn visade det sej att vi inte skulle få, eftersom trummandet och trumpetandet fortsatte hela natten!
Trötta men nöjda flög vi hem, över Paris och Notre Dame, som strax skulle fatta eld.

Det visade sej under påsken att vi tagit med oss det fina vädret hem och spanjorerna fick hålla till godo med regn och kyla.

Rom

•20 april 2018 • Kommentera

Landade på Aeroporto Leonardo da Vinci-Fiumicino kl 16.00 fredag den 13:de 2018. Fick tag i väskorna och letade på Enrico som väntade med mersan. Snabb färd in till Roms centrum och maffiga Hotel Quirinale.
Checkade in efter lite diskussioner i receptionen. Var i ingick en handpenning på 300 euro.
Angelo tog våra väskor och drog in oss i en 100 år gammal Stringler-hiss, upp till rum 352.
Packade upp och gav oss ner i den fantastiskt vackra hotellbaren för ett glas Prosecco. Slog sedan en lov runt närliggande Piazza della Repubblica. Bland annat in på Eataly, med alla möjliga Italienska godsaker.
Käkade middag i den vackra hotellmatsalen Rossini. Pasta Vongole! Tidigt i säng.

Lördag 14 april begav vi oss skapligt pigga ner till frukosten, som överraskade positivt. Visst var det massor med sötsaker, som det anstår en Italiensk frukost, men det gick även att plocka ihop en både god och nyttig frukost av det som fanns. Dessutom satt vi mycket trevligt på den inglasade verandan, med trädgården utanför.
Efter frukost begav vi oss ut för att köpa biljetter till Hop On Hop Off bussen. Så bar det iväg i full fart och efter diverse trassel hade vi fått in rätt kanal för hörlurarna. Vi fick dela på en hörlur i ett uttag. Soligt och varmt, så solbrillor och den Italienska cykelkepan åkte på. Efter ett och ett halvt varv runt slingan, så hoppade vi av vid Colosseum. Där vi trängdes med alla turister och månglare. Strosade runt, men gav oss snart av från turiststråken och hittade lugnet och den goda ölen på BrewDog Bar, ett stenkast från Colosseums murar. En salt sallad till gav oss tillbaka balansen och vi letade oss fram till Plaza de Venechia, där vi åter igen hoppade på bussen och i avslappnat tempo tog oss runt på en ny slinga, som kördes på lördag e.m. Vi lokaliserade att vi kunde hoppa av i närheten av Spanska trappan. Efter lite letande och några glas Spumante så hittade vi trapporna och alla turister. Nu var temperaturen uppe i 28 grader och vi trängde oss in i en Gelateria. 200 spänn för två strutar glass! Vi sökte oss mot Fontana di Trevi, men stötte först på Dobbel Malto, där vi tog en paus i deras skinnsoffa, tillsammans med en god öl, samt bra musik.
Trängde oss sedan fram till fontänen, för några bilder. Slängde inte i någon slant.
Nu blev orienteringen svår och vi gick hela tiden fel, för långt åt höger. Stannade för en pizza och ett glas vin på La Lanterne på Via della Pilotta. Gav dragspelaren en slant, kämpade vidare och var helt plötsligt vid Plaza Venecia igen! Med mycket trötta fötter var vi hemma på via Nazionale. Vilade en kort stund på hotellrummet, för att sedan besöka baren. Ratade i stort sett all deras så kallade Craft Beer, men satt oss en timme i trädgården i den 20-gradiga värmen.
Gick vidare till Eately, där vi drack himmelsk öl med en fantastisk planka tilltugg, för 16 Euro..!
Det började blåsa och regnet föll sakta, så vi sökte oss in på hotellet, för behövlig vila. Lätt att ta ut sej första dagen.

Söndag 15 april bestämde vi oss för att gå i kyrkan. Vi tog tunnelbanan mot Vatikanen, men gick av 2 stationer för tidigt, vid Piazza de Popolo, ett av naven i staden. Letade oss fram till Tibern samtidigt som ett lätt regn började falla. Det lämnade gråa fläckar på allt! Närmade oss Petersplatsen och mer och mer folk blev det.
Helt plötsligt stod han där i ett fönster, Il Padre och höll sin söndagsmässa. Det visade sej att vi kom precis till hans söndagstal klockan 12! Nu skulle vi ta oss därifrån tillsammans med alla andra katoliker!
Det blev en mycket lång vandring runt hela Vatikanen. Till slut fick vi vila mycket trötta ben och fukta torra strupar på La Fornace.
Letade oss sedan fram till Cipro tunnelbanestation, för återfärd till Piazza della Repubblica.
En kort siesta på hotellrummet och sedan en tunnelbanefärd till Barberini, där vi tog en cocktail på restaurant och fick in massor med antipasti. Gick därifrån mycket mätta och hoppade över middagen. Prosecco på hotellet och sedan brottningsmatch med tvns Chromecast, tills vi somnade.

Måndag 16 april kom med värme. Efter frukosten tog vi en promenad upp till Basilica San Pietro in Vincoli, där kedjorna som fängslade Petrus i Jerusalem och Rom och fram för allt Michelangelos ofullbordade staty av Moses fanns att beskåda gratis och utan köer. Tog en glass i värmen efter kyrkobesöket och eftersom vi var så nära Colosseum, så tog vi sedan en härlig bira på Brewdog. Gick tillbaks mot Piazza della Repubblica och handlade en del efter vägen.
Käkade lunch på Eately och gick över piazzan till Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri, vilken såg halvt förfallen ut på utsidan, men insidan var verkligen ståtlig. Där fanns bland annat en astronomisk kalender, som visade dagens datum på golvet med hjälp av solen och polstjärnan som lös in genom ett hål i taket.
Sedan strosade vi mot Statione Termini, men vek av och hittade en mysig snackbar, med mycket trevlig ägare, som efter att vi provat lokala viner hälsade oss med ”tusen tack och välkommen åter” när vi gick.
Efter att klätt på oss långbyxor så gick vi över till restaurang Cotto för en god 3-rätters middagsmeny. Efter en kort promenad på Via Nazionale så var det dax för gamla Stringlern upp till rummet och sängen.

Tisdag 17 april varmt och soligt, men det skulle bli regn på eftermiddagen enligt prognosen. Frukost med egen banan och tomat till. Finns det verkligen ingen tomatjuice i hela Rom? Sedan strosade vi i lugnt tempo nerför Via Nazionale, stannade för en kaffe på en liten trattoria i solen. Blev en bra selfie där.
Målet var Pantheon, dit vi anlände tillsammans med några till. Köade oss in. Där inne skulle det råda tystnad, vilket dom uppmanade till via högtalare på 10 olika språk..!
Imponerande kupol, men nog tyckte vi att ”våran” Basilica di Santa Maria degli Angeli e dei Martiri vid Piazza della Repubblica var vackrare och intressantare. Käkade pistaschglass. Ingalill i solen och jag i skuggan, skådande folkmyllret och lyssnade till en skicklig violinist.
Sedan drog vi iväg till Piazza Navona, med den imponerande La fontana dei Quattro Fiumi från 1600-talet. Vilken skulle symbolisera världens då kända största floder, Rio de la Plata, Nilen, Ganges och Donau. Vi vilade i solen, men döpte snart om Piazzan till Selfiepinnetorget, eftersom antalet Selfiepinne och Sjal-försäljare överskred allt vi sett i andra delar av Rom. Dom verkade vara fler än turisterna och gick i frustration och försökte sälja till varandra!
Vi provianterade på COOP en bit där ifrån. Där hade dom en säkerhetsvakt av obestämt kön, med måtten 1,5 x 1,5 m. Hen fanns överallt i butiken, där dom även hade en restaurangdel. Imponerades av en svart man som käkade en sallad och till detta drack två flaskor Leffe Bruin…
Nu började vi bli uttorkade och sökte oss mot craftbeer-stället The Public House i närheten av Piazza Venezia. Till slut hittade vi det efter att åter igen kämpat med den värdelösa kart-appen i iPhone!
Fick skaplig öl trots att craftbeer-kranarna var avstängda. Lite Nachos till, så var vi nöjda på uteserveringen.
Halvvägs tillbaks till hotellet så började det falla några tunga regndroppar. Men vi tog oss in, för en liten siesta. Sedan gav vi oss av mot Pesceria Barberini, en fiskrestaurang vi googlat upp. Återigen jävlades kartappen och vägrade lämna hotellet..! Vi fick gissa oss fram. Men var till slut framme och frågade om ett bord för 2. Vi fick ett på nåder i 1 timme och 40 minuter. Dom hade all fisk på is vid dörren, vilket gjorde att det var som att sitta i en fiskaffär. Förrättens blandade musslor var supergod, men huvudrätterna tonfisk och skaldjurspasta var mediokra. Vinet från Mastroberardino var dock utmärkt. Vår bordstid var ute och vi letade oss tillbaks utan kart-app. Stannade för en  kvällssittning i den ljumma kvällen på Piazza de Repubblica. Funderade över alla gendarmer med automatvapen vid alla offentliga platser och dagens samhälle. Sedan var det nattidax efter 15000 steg.

18 april var en onsdag och vi startade med en frukost, under vilken vi studerade hur dom snyggade till hotellets trädgård. Sedan shoppade vi lite i Terminis galleria och återvände med varorna till hotellet efter att gått bom på en Craft-Beer-Pub som var helt nerstängd i värmen.
Köpte tunnelbanebiljetter för färd till Circo Massimo. Gott om plats i vagnen. Strosade i fint sommarväder förbi den gamla jättearenan vid Circo Massimo mot Trastevere och hamnade där i en amerikansk tv-inspelning. Stannade på en Trattoria för förfriskning, för att sedan ta oss vidare mot Big Star, en öppen craftbeerpub. Satt ute och njöt en god malt och studerade folklivet, långt från de vanliga turiststråken. Sökte vidare för att hitta ett lämpligt middagsställe. Hittade Percorsi, med bra mat och musik. Kyparen var mycket trevlig. Mätta gick vi över Tibern mot tunnelbanan. Slogs tillsammans med ett annat par mot en vrenskande biljett-automat. Till slut fick vi ut biljetter och trängde oss in på det fullproppade tåget. Framme vid Termini så letade vi oss till slut ut mot Piazza della Repubblica och ett kvällsstopp på Eately. Petade lite i antipastin dom ställde fram. Nu var vi mätta!
Nästan 20000 steg idag.

Torsdag 19 april, åter en varm dag med 25 grader och blå himmel.
Efter lätt frukost provade vi nya vägar förbi Palazzo de Quirinale och sedan en glass i trängseln vid Fontana di Trevi. Tog oss i hettan runt i lite okända kvarter, för att sedan styra kosan mot Via Nazionale. Ingalill handlar och jag kryssar mellan försäljarna och insamlarna. Men har nu lärt mej den rätta Italienska blicken, vilken gör att dom snabbt drar sej undan och släpper fram signore!
Ingalill byter varor under tiden som jag sätter mej till rätta i hotellets bar. En sista shoppingräd mot Eately fyller resväskorna och vi inriktar oss på kvällens middag på La Cucina Nazionale. 3-rätters med bra service. Smyger in trädgårdsvägen till hotellet, där nordiska rådet verkar ha möte. Vi slår oss ner och njuter i den varma kvällen, med koltrast och papegojor sjungande i trädkronorna. Ärligt talat så låter papegojorna mest som skruvdragare.
Over and out.

Fredag 20 april är det dax för hemfärd. Långfrukost och packning. Stack ut på Via Nazionale en sista sväng, för en gelato. Njöt den i hotellträdgårdens stillhet, beundrande personalens slit med att fixa det bästa för sina gäster. Plockar ihop väskor och papper för en sista färd ner i den gedigna Stringler-hissen, utcheckning och direkt till vår transfertaxi, som rasslade fram på roms stensatta gator. Efter ett par trafiksituationer och signalerande så var vi vid flygplatsens terminal 3. Nu uppstod problem, eftersom taxichaufförn inte tog kort!? Irrade in i ankomsthallen och hittade efter mycket frågande och letande en uttagsautomat. Mötte en orolig chaufför, som trodde att jag åkt ifrån min fru.. 🙂 En sista lasagne innan flyget lyfte mot ett sommarvarmt och nu snöfritt svedala.
Många erfarenheter rikare och med över 800 bilder, så var vi åter hemma.

Irland

•30 september 2017 • Kommentera

25/9 2017 landade vi på Dublins flygplats. Trapporna rullades fram och vi klev av på den gröna ön.
Bagaget snurrade redan på bandet och vi gav oss av för att leta på vår taxi till hotellet. Han hittade oss och vi halvsprang till bilen. Genom Dublin till hotell Jurys Inn at Parnell street. Rummet var inte färdigt, så vi tog en promenad på O’Connell street efter att vi fikat på närmaste cafe kombinerat med skönhetssalong.
Men kaffe räckte för att göra oss snygga. Ingalill hittade en av stadens två LUSH-butiker. Tillbaks till hotellet efter grönsaks och slaktar-gatan Moore Street. Där hörde man ständigt ropen från försäljarna av smuggel-cigaretter ”Cigaretts Tobacco”! Rummet var klart när vi kom tillbaks och vi packade upp.
Kvällen tillbringades på Fibbers Pub and Beer-garden. Samt på Koreanska restaurangen Kimchi i Parnell-streets Chinatown.
Med trötta steg begav vi oss tillbaks till hotellet.

26/9 vaknade vi utvilade, om än något ledbrutna av den hårda sängen. Hotellfrukost är alltid en upplevelse. Den här var mycket bra, med bland annat en riktig Irish Breakfast innehållande Vita bönor i tomatsås, fläskkorv, stekt ägg, stekt potatis, scrambled eggs, white and black pudding och grillad tomat.
Med karta gav vi oss ut på stan. Kollade alla festliga broar över Liffey och fotograferade åt Mats. Det blev varmt att promenera, så vi vek av in på mysiga O’Neills Victorian Townhouse och tog varsin öl.
Vi gick vidare mot Temple Bar-distriktet med massor av nöjesställen och butiker. In på själva Temple Bars jättelika pub. En Guinness måste man väl ta i dess huvudstad. Visade sej sedan vara den dyraste Guinness-pinten i hela Dublin för €8, ett stenkast från deras jättelika lagerbyggnad! Väldigt turistiskt, så vi drog oss mot JW Sweetmans Craft Beer brewery för middag. Pie and Stew i den fantastiska byggnaden vid Liffeys strand.
Kvällen tillbringades på helsköna puben The Black Sheep i ena änden av Parnell street. Hög stämning och mycket gott öl från bland annat Galway Bay Brewery. Som visade sej äga puben, samt ett antal fler kvalitetspubar för oss lite yngre…

27/9 Regn. Utdragen frukost. Sedan lite shopping i de närbelägna jättelika butikscentrumen. Sökte oss sedan ner mot Temple Bar och en sniffer and a glass of wine på The Norseman mot regnet. Stegade vidare mot the Porterhouse för en bit mat i form av Seafood-Showder. Inga höjdaröl, men bra drag på nedervåningen när tre grabbar lirade banjo och gitarr. Sökte oss åter i regnet över Liffey till The Beerhouse craft-pub på Capel street som var väldigt mysig, med bra öl. Rundade the Black Sheep på vägen till hotellet. Avslutade kvällen i Jurus Inns restaurant. Getostpaj och fritterade squids. Jättegod GT till efterrätt.
Tidigt i säng inför morrondagens tidiga uppstigning för utflykt till västkusten.

28/9 Revelj 5:45, med snabb frukost på rummet. Iväg till Paddys Palace för busstripp tvärs över Irland.
Busschaffisen inklusive guide var Val O’Brien, som höll låda mest hela den 12 timmar långa färden, med irländsk historia, skämt och allsång.
Eftersom han inte tyckte att vi skulle använda bussens toalett så körde han med snabba pp-stops efter M4/M6, alternativt riverdance i bussens mittgång!
Första fotostopp blev slottet Dunguaire vid Galway bay. Sen bar det av på smala och krokiga vägar efter Atlantkusten, med tighta möten med hyrbilar, franska husbilar och andra turistbussar, fram till Baby Cliffs of Moher. Där vi i regn och blåst halkade runt på klipporna och fotade. Äntligen blev det dags för lunchstopp på Fitzpatrick’s pub i Doolin. Provade deras egna lager och ale till kalkonen och fish-showdern. In i bussen och efter några varv runt puben för att leta reda på två kvarglömda passagerare som klivit på fel buss, så bar det av mot de riktiga Cliffs of Moher.
I kraftig vind kämpade vi oss upp på klipporna med en enastående utsikt. Vi hade tur med god sikt.
I medeltal 4 personer per år ”ramlar” ner från klipporna. Det tar 7 sekunder ner. Man hinner ta en selfie som Val sa. Till slut tog vi oss upp till Cornelius O’Briens tower. Ett utsiktstorn han lät bygga där 1835. Han ägde Cliffs of Moher och insåg redan då turismens stora nytta för ekonomin.
Iväg med bussen på ändå fler smala och mer slingrande vägar mot Bunratty Castle strax utanför Limerick. Slottet har återskapats till sin medeltida glans genom amerikanska donationer.
Vidare upp på motorvägen M7 och in mot Dublin, med en blossande solnedgång bakom oss. Susade förbi Barack Obamas förfäders by Moneygall och slätterna där slutscenerna i filmen Braveheart filmades.
Efter 12 timmar och över 50 mil så var vi tillbaks på O’Connel street. Via Parnells pub tog vi oss mot hotellsängen.

29/9 Solen skiner och vi tar en lugn och skön frukost, för att sedan ge oss av till södra sidan av Liffey. Kikar in i en exklusiv Whiskey och Cigarr-affär. Handlar några intressanta småflaskor. Strosar nerför shoppinggatan Grafton Street och hittar Phil Lynotts staty på en sidogata. Slår oss ner på den närbelägna pubens uteservering och studerar fotbollspublikens flockbeteende. Beger oss sedan genom det vackra köptemplet vid Stephens Green, med ett stopp för att lukta igenom 180 olika sorter i en tehandel.
Hittade även en riktigt bra ölhandel efter Stephen street, liksom den mycket bra puben P Macs. Vi satt oss utanför pga värmen där inne från mängderna med ljus dom tänt.
Vi tog oss in mot de medeltida stadsdelarna och Dublins slott, vilket man inte såg mycket av. Vi drog oss i stället över på norra sidan av Liffey igen.
Bestämde oss för att prova Kingfishers berömda Fish and Chips. Restaurangen låg på andra sidan Parnell street från hotellet. Solen sken fortfarande när vi gick över gatan dit, så vi skippade paraply. När vi satt oss till bords vräkte regnet ner. Vi var oense om matens kvalite. Men så är det ibland. Trösten blev gigantiska munkar hos Mr Donut.
Ingalill ägnade sej sedan åt shopping på Penneys. Lasse letade bra pubar, utan större framgång. Vi träffades sedan i hotellets bar, där stämningen var hög. I Sverige hade många av gästerna blivit utkastade för länge sedan. Så slutade Ingalills sista dag som sextioåring.

30/9 Hipp hipp hurra hurra hurra hurra!
Ingalill firas med instant coffee på sängen. Sedan frukost i svenskhörnet i den fulla frukostrestaurangen. Black and white-pudding mättade.
Shoppade kläder på Penneys igen. Gjorde några uppehåll för att njuta av den strålande solen. Gick Mary/Henry street förbi ”the stiletto in the ghetto”. Stannade för en latte och choklad-eclaire. Enades om att inte beställa någon mer ”mjölklatte”. Nu var vi på  Talbot street och letade oss fram via diverse gränder och en polis och buss-station till The BrewDock. Ännu en av Galway Bay bryggeriets bra pubar. Härliga öl på pumparna. Saliga gottade vi oss bland barnfamiljer och ölälskare. Inte en Guinness i sikte!
Vi slet oss till slut och letade oss tillbaks till Chinatown genom plötsliga trafikstockningar. Solen värmde gott och vi tog ytterligare ett IPA-stopp på Fibbers. Men undvek ölgården, där det vrålades fotboll.
Till slut var vi uppe på hotellrummet med alla kassar. Kammade till oss och åkte ner till Jurys Inns restaurang/bar. Restaurangen hade inte öppnat ännu, så vi slog oss ner i baren. Sedan var det dax för stor födelsedagsmiddag. Kyparen skrattade när vi bad om ett bord med sjöutsikt.
Vi åt mycket och gott, skrattade och rullade upp till rummet, otroligt mätta och nöjda.

1/10 Söndag med sen frukost. Fick veta historien bakom white and black pudding av servitrisen. Gillar dem i alla fall skarpt.
Strosade runt på gatorna norr om Liffey. Gick in i The Church på Henry street. En gammal kyrka som byggts om väldigt smakfullt till Barer och Restauranger. Tog en öl i en fönstersmyg.
Gick sedan hemåt hotellet med det vi handlat och packade väskor för morrondagens hemresa. Sedan tog vi oss över Liffey, för att leta middagsställe. Hittade ytterligare en Galway Bay Brewing Pub i de medeltida kvarteren. Det var väldigt högt ljud där. Så efter en god öl så drog vi vidare till Oskars efter en kik in på den livliga puben Darkey Kellys, där ett gäng spelade Irländskt för allt vad tygen höll. Mat gör en trött. Så vi tog oss tillbaks över Liffey, en sista gång uppför O’Connell street och till hotellet för att packa det sista.
En härlig vecka gick mot sitt slut. Många upplevelser i ett trevligt land.
Även om man hoppas att demonstrationerna mot abortförbudet som pågick får framgång.

Valencia

•30 oktober 2016 • Kommentera

18/10 2016 flyg 7:20 från Arlanda med SAS till Zürich. Plattkorv och öl/kaffe, sedan flyg vidare mot Valencia med Swiss Air. Hamnade vid nödutgången. Såg inte mycket av solkusten vi flög över.
Snabbt till taxi som förbokats och in till hotell Primus Valencia. Flott värre. ACn sänktes något. Eldrivna gardinen testades. Snabb upp-packning.
Drink på utegården och studie av kartan vi fått. Ingalill provade Agua de Valencia, en stark sak blandad av cava, vodka och apelsinjuice. Letade i några timmar efter Sanders brewpub, som dagen efter visade sej ligga alldeles bakom hotellet! Jag hade markerat hotellet fel på kartan…
Regnskur tillbringades under markis med en cerveza. Hittade sedan Roast & Beer i hörnet av Carrer del Pintor Maella och Avenida de Franca, med Valencisk öl Turia och jättegoda BBQ-ribs (nästan i klass med WarPigs i Köpenhamn) och Quesadillas. Detta skulle bli något av vårat stamställe. Bra blandad musik. Trötta travade vi hem till sängen. Sov ovaggade i 10 timmar.

19/10 Frukost i rasande fart innan dom stängde 10:30. 5 tallrikar och 3 kaffekoppar. Strövade sedan mot hamnen. Satt och dinglade vid Valencias Yacht-club och studerade fiskarna i hamnens vatten. Gick efter formel 1 banan, förbi vackra hamnmagasin under renovering. Irrade oss in i Nazaret över en stinkande ‘Genezarets’ sjö. Kände att detta nog inte var några typiska turistkvarter. Här hade byggboomen stannat av. Hittade till slut fram till Ocenografiska m.fl helhäftiga byggnader. Slår det mesta vi sett. Väldigt lite folk dock. Säsongen på sluttampen.
Drack grande cerveza på hotellets gård efter en 4 timmars promenad. Käkade och drack kaffe.
Letade på Sanders, som precis då öppnade jalusierna. Pratade med den indiska värdinnan. Hon sa att dom skulle öppna om en halvtimme. Vi lullade på efter den breda Avenida de Franca. Satt på Ankoras uteservering och kollade facebook, innan vi gick tillbaks efter Avenida de las Balears.
In på Sanders och pratade svenska med bryggaren Sander Sandesgö. Han rekommenderade lagern Sol de Medea Noche. Mycket god och humlig. Vi lovade att komma tillbaks.
Mot hotellet för lite vila. Gick över till gallerian Aqua och sökte igenom alla restauranger innan vi hittade en medelhavsrestaurang, La Plataoe. Käkade tonfisk och delade på en flaska Cava i ispåse. Hela bordet genomblött. Kollade lite affärer och gick tillbaks till hotellet.

20/10 Hoponhopoffbuss runt hela Valencia, med stopp i gamla staden med lunch och promenad runt ett stängt Centro del Mercado. Mycket folk och charmigt. Letade reda på bryggpuben The Market Brew Dog Bar, som dock också var stängd. Ingalill provade Horchata på Plaza de la Reina, en mjölkdryck gjord på bland annat tigernötter, som infördes av Moorerna från Egypten till Valencia. Den läskande söta drycken som säljs från små rullande stånd har blivit mycket populär. Bordade blå linjen och steg av HoHo-bussen på Carrer de Menorca.
Indisk tapas-middag på Sanders med mycket god öl till. Midnattssolen och Maharadjan. Pratade med innehavarinnan Shobha Lad från Indien, som bott 36 år i Europa. Hon hade jobbat både i Oslo och varit på Örebro ölfestival (kände väl till Närke Kulturbryggeri). Utbildad hudläkare som jobbat och bott på de flesta ställen i världen, inklusive hos ett antal maharadjor. Hon jobbade med egna kurer mot hudproblem och ansåg att väl humlat öl var mycket bra även för huden.
Snokade senare igenom varuhuset El Corte Ingles dyra delikatessdiskar. Köpte några öl.

21/10 Frukost och sedan hopp på HoHo-bussen, för att utnyttja 24-timmars-biljetterna.
Åkte hela blåa linjen. Själva från start, men full buss på slutet. Hoppade av vid operahuset. Fotade och tog lite drickbart under det fantastiska huset. Började regna och blåsa lite. Men vi satt ute tillsammans med flera andra. Inne satt ett stort asiatiskt sällskap.
Strosade upp till hotellet. Men först en tur upp till El Corte Ingles topp-cafeteria. Latte med fantastisk utsikt över Ciudad de las Artes. Vila på rummet och sedan ner på El Corte Ingles snabbköp. Köpte alldeles för dyrt vin!
Käkade pasta på Aquas La Tagliatelle. Gott.
Försökte byta de dyra vinflaskorna. Habla Ingles no! Trots varuhusets namn..!
Gjorde danskarna sällskap i hotell-lobbyn tills nattning.

22/10 Effektivare frukost nu när man lärt sej vad som gick att äta och vad man skulle undvika.
Lämnade tillbaks det köpta dyrvinet från igår. Gick bra m.h.a. Google-Translate-lapp. No habla inglese…
Kollade med receptionen att det var buss 19 som gick in till gamla stan, som låg någon kilometer från vårt hotell. Hoppade på den och gick av vid Plaza del Toro. Trixade oss fram med hjälp av karta och våra tidigare HoHo-turer. Läskstopp vid det fantastiskt vackra keramikmuseet.
Tog oss till den gigantiska saluhallen Mercado Central. Där var det full kommers. Smakade Choritzo och serano-skinka. Köpte 3 dm Choritzo picante + 2 öl. Letade oss sedan fram till craftbeerbar Tyris on tap i en undanskymd gränd bakom den fortfarande stängda The Market Brew Dog Bar. Bra öl och gott med tilltugg till. Solens försök att bryta igenom ersattes av en regnskvätt. Men vi hade paraply, så vi satt kvar ute.
Mot Plaza de la Reina. Ingalill glassade med en rinnande strut i solen. Undersökte utsidan av katedralen. Hamnade i en multi-demonstration och en svensexa. Tog oss ifrån tumultet genom smågränder efter en nunneprocession med en madonnastaty. Hamnade lite fel och fick leta oss fram till buss 19 via ett Cava-ställe. Trötta hoppade vi av på våran gata, Calle de Franca, direkt utanför Roast & Beer. Tacksamt hittade vi vårt stambord och beställde in mat och dricka. Fortsatte med Tyris öl. Mycket gott grillat. Vandrade sedan med tunga steg mot hotellet.

23/10 Tittade på Valencia maraton från frukostbordet. Gatorna avstängda. Fulla med plast-flaskor och muggar.
Solen sken äntligen ordentligt, så vi gick ner mot hamnen, där alla löpare nu gått i mål. Min telefon lade av, moderkortet paj! Tur att jag hade kameran med mej och att jag laddat upp alla bilder i molnet.
Satt oss på en häftig restaurang, Veles & Vents i hamnen och tog en öl i solen. Följde en av kajerna ner till stranden. Där det badades och solades. Vi hade inga badkläder med oss, så vi gick och satt oss på strandrestaurangen Balandret på Paseo Neptuno, för en långlunch med Paella. Enligt vad vi läst var det bästa stället för en riktig Paella. Men kanske inte på en vacker söndag! Personalen stressade mer och mer vart efter folk vällde in.
Gick i maklig takt tillbaks till hotellet för lite vila. Försökte få liv i min telefon. Negativt.
Gick in på Aqua för en liten bit Taco Bell. ‘Ana’ hette vi 🙂 Vacker himmel över Palau de les Arts. Tog en vända in i El corte Ingles mercado, där Valencierna shoppade för fullt. En flaska vin och mer saffran. Försökte enas om en spansk ost, men fick gå till hotellet och googla lite mer. Ett glas rött på uteserveringen innan vi drog oss tillbaks.

24/10 Fint väder idag med. 25 grader. Gick mot Jardin del Turia, den före detta flodbädden sedan floden Turia letts om utanför staden pga stora översvämningar, för att leta efter Yoko Onos konstverk. Hittade det inte, men en jättelik Gulliver i stället. Fullt med barn på honom. Italiensk lunch vid bron Pont del Regne med sina 4 skräckinjagande Gargoyles. På väg tillbaks till hotellet satt vi oss i solen på Black Turtle och tog en kall weiss-bier med härligt skum. Blev en ny profil-bild för min Facebook.
Handlade på CDI. Mycket saffran och andra kryddor, samt två lokala ostar. Började packa och väga.
Åt en avslutande middag på Roast & Beer. Gott som vanligt. Hälsade på Sander en sista gång. Ytterligare en Maharadja sänktes. Ah!

25/10 Frukost och slutpackning. Flyg-transfern väntade på oss när vi kom ner i lobbyn. Förbi Valencias fantastiska byggnader, som man aldrig tröttnade på att fotografera och ut till flygplatsen på 10 minuter. Flyget lite försenat pga lastningsproblem. Men i dyr-zurich flöt det på och strax så var vi hemma i svedala och ute i Arlandas buss-väntan på 10 minuter, från planet via bagagebandet.
Från 25 grader till 3 grader!

Badgers drift

•12 september 2016 • Kommentera

Saknar Ulf Lundells blogg efter ett halvårs tystnad;

”2016-03-09

Igår kom tofsviporna. En fin liten flock tumlade runt över åkrarna här, det hiades, tyckte det lät lite som pipiga hyenor, slog det snabbt ur tankarna, gladdes åt vårens gradvisa ankomst.

Lärkorna tokdrillar.

Solen skiner.

Man vill mikra upp gårdagens vitslöksbastanta lammfärsbiffrar och sleva på en klump grönsakspytt och lite myntayoughurt och slå sej ner nånstans där det är lä, även om det inte blåser mer än typ 1 sekundmeter, och slå upp ett glas immig rosé och säja: Jaha, det var ännu en vinter, och jag är vid liv och har fortfarande lust att leva.

Vildsvinen, grisarna, är nu på alla håll runt huset. Dom närmar sej. Har Hitchcock iscensatt detta?

Just i detta nu ser jag en frisk och fin Rikard  ute i det av grisarna upprivna neråt havsskogen.

Hört att staren är i Malmö och då är den här snart och tranorna måste komma till helgen.

Läser att även Benny A kört för fort. Ja, det går undan ibland. Vi får skärpa oss. Det blir betsel och Cruise control framöver.

Snart påsk. Hör att det ska bjudas saltlakrits, mörk choklad och chilenskt rött på vernissagen i  Galleri Rockhead Art i interna sammanhang kallat Galleri Bongo av nån outgrundlig anledning, Fabriksgatan 1 hursomhelst, Simrishamn.

Igår Kvinnodagen. I förrgår Bröllopsdagen.

8 mars känns lite 80 tycker jag, men eftersom allt går så segt framåt, MEN framåt, så är dagen väl nödvändig. Tänkte på en sak när jag travade iväg i solskensdimman ner till byn i morse att kvinnor tycker att män tar för stor plats överallt och så är det ju men jag ger mej fan på att män tycker att kvinnor tar för stor plats överallt, det är mamma och sen allt vi gör är med adress till kvinnan.

Det känns som ett förvirrat Moment 22 fyllt av en massa små Moment 22.

Jag bör inte bry mej numera, inte så förbannat i alla fall. Jag bör förvandlas till en vis man, om jag lyckats bygga nånting sånt av den radda av misstag som kallas LIVET. Som man alltså bör ha lärt sej av och omvandlat till lärdom och fördel.

Sade den vise mannen.

Annars: vårtrötthet. Igår småjobbade jag lite i ateljén, frakt av dukar idag, ställde i ordning, tvättade penslar, slog mej ner i fåtölj och läste lite, kände hur ögonlocken föll ner, slumrade bort en timme, tung och seg. Likadant i förrgår. Men möda tog jag mej igenom en fin novell av Flannery O´Connor och sen…zonk…ner i davlan där man hör ljudet utifrån knäppandet i huset, drömmer bilder, slår upp ögonen, förvånas över att man är där man är, dvala igen.

Jag hoppas det inte är nåt annat.

Trump drumlar vidare. Där kan vi tala om Moment 22. Ju mer stålar och möda Washingtonrepublikanerna lägger på att försöka smutskasta bort Trump desto fler röster får han. Dom kan gott hat, vi också, fy fan vad det har ljugits för amerikanska folket, skinnat av Wall Str, och vi också här hemma.

Jag hoppas Hillary tar det och gör Sanders till en av sina ministrar. Och tror.

Ja, vad gör jag här ute på nätet egentligen, en plats, dimension, värld jag känner stark aversion emot. Läste i bladet idag att romanen fick oss att försöka förstå våra medmänniskor, ernå in- och medkänsla, medans nätet gör tvärtom.

Kanye West i Älmhulkt. Whoa. Ja, jag vet inget om honom, men uppståndelse blev det. Rätt långt från Hollywood till Älmhult, eller kanske inte alls. Vi får rap- och hip hop-möbler? Vad säjer Den Gamle om det? Vad säjer rapparna? Är det hela neutraliserat nu snart? Alla är skitrika, utom Kanye som tycks ha 500 miljoner spänn i skulder, och alla får varsitt IKEA-hem i cribbarna?

Vad kommer härnäst?

Post post post punk?

Börjar känna lite sug efter musik igen. Låtar. Men det ska få dröja. Jag kan få sukta. Det ska få gå tid.

En turnéfri sommar. När hade jag det senast? Rikards bröst lyser vitt därnere mot skogen, han sitter still och spanar möss skulle jag tro.

Havet är ett ljusgrått dis.

Om tio dagar slänger jag mig ta mig fan i Atlanten. Sol och salta bad, det var också ett tag sen.

Såg början på fjärde säsongen av House of Cards. Nope. Där har det sinats, blaskats ur.

Och det här skrev Sartre nån gång:

”Kan vi nå fram till att kväva eller dölja vår ångest? Säkert är att vi aldrig förmår upphäva den, eftersom vi ÄR ångest.”

Tungt, men trösterikt.

Man får leva med det. Som man är.

U.L

2016-03-12

Vilken dag!

I alla fall här.

Tyst, stilla, sol, högtryck.

Jag stänger härmed Badgers Drift.

Skrivmaskinen kallar, gitarrerna kallar.

Jag återvänder till det som varit mej kärt sen ungdomen.

Nätet har aldrig varit min kopp te.

Jag önskar er en ömsint vår och en sommar utan stress.

Läs Edgar Lee Masters fina bok Spoon River.

Ikväll blir det Mello.

Jag har målat klart för den här gången.

Den här stora tavlan Hypathia mördas av den kristna Mobben i Alexandria lär väl aldrig hissas upp på Rockhead Arts galleri. Men man målar det man målar.

Gud vad vacker världen är idag! Som en stum solnedsgångsdröm i universum.

Konst kan ni se på Fabriksgatan 1 i Simrishamn i påsk.

Jag sörjer lite Badgers Drift, men one has to move on.